• תמונת הסופר/תמאיה גרוס וולק

כיב קרנית בכלבים ובחתולים

מהו כיב קרנית?

קרנית הכלב והחתול מורכבת מ-3 שכבות מחלקה החיצוני פנימה:

1. אפיתל (השכבה החיצונית המגנה)

2. סטרומה (שכבה המהווה כ-90% מעובי הקרנית ועשויה מסיבי קולגן)

3. אנדותל (שכבת התאים הפנימית, השומרת על הקרנית יבשה).

כיבי קרנית יכולים לפגוע באחת או יותר משכבות הקרנית ועל פי מידת הפגיעה מסווג עומקם.

כיב קרנית בכלבים וחתולים
פה כבר חשדתי

מהם הגורמים האפשריים לכיבי קרנית בכלבים ובחתולים?

כיבי קרנית בכלבים ובחתולים יכולים להיגרם כתוצאה מגורמים שונים ומגוונים, ביניהם:

• גורמי נזק מכניים לקרנית כמו:

1. בעיות עפעפיים המתחככות בקרנית וגורמות לפציעתה

2. בעיות בצמיחת הריסים לכיוון הקרנית הפוצעים אותה

3. גוף זר שפגע בקרנית (לעיתים יכול "להסתתר" מאחורי העפעף השלישי)

4. מבנה חשוף של הקרנית בגזעים הפחוסים או עין שנפלטה מארובת העין כתוצאה מטראומה

5. טראומה לקרנית כמו מכה, שריטת חתול ועוד.

• גורמים מזהמים הגורמים לכיב קרנית כדוגמת וירוס הכלבלבת בכלבים, וירוס ההרפס בחתולים או חיידקי ה- Chlamidophila והמיקופלסמה בחתולים.

• גורמים עצביים- גורמים המונעים מהכלב או החתול למצמץ כהלכה או גורמים עצביים הפוגעים בתפקוד בלוטת הדמעות.

• מחלת העין היבשה (KCS)

• צריבה כימית הפוגעת בקרנית כמו שימוש בשמפו לא מתאים החודר לעיניים, חומר ריסוס או אבקה נגד פרעושים החודרים לעיני הכלב או החתול.

• "כיב בוקסר"- פגם גנטי הגורם לפגיעה בשכבה החיצונית של הקרנית ובחיבור בינה לבין השכבה האמצעית בכלבי בוקסר, אך לא רק!

איך מאבחנים כיב קרנית בכלב ובחתול?

כיב קרנית מאובחן ע"י בדיקה מקיפה של העיניים המבוצעת ע"י וטרינר בשילוב עם צביעת קרנית החושפת כיבים.

איך מטפלים בכיב קרנית בכלבים ובחתולים?

חשוב לאבחן כיב קרנית ולהתחיל טיפול מוקדם ככל האפשר כיוון שכיב שאינו מטופל יכול לגרום בסופו של דבר להיווצרות חור בקרנית, דליפת נוזל חלל העין, זיהום חלל העין ואבדן העין והראיה בה.

הטיפול בכיב קרנית בכלבים ובחתולים מבוסס ראשית על זיהוי הגורם לכיב וטיפול בו (במידה וקיים גורם גלוי).

הטיפול בכיב קרנית על פי רוב הינו טיפול תרופתי ע"י טיפות אנטיביוטיות (לטיפול בזיהום חיידקי משני)

ולפעמים אנטיביוטיקה הניתנת לפה.

טיפול מומלץ נוסף הוא בטיפות סרום (מוצר המופק מדם כלבים) היעילות בהפסקת פעילות הפירוק והפגיעה בקרנית. כמו כן, מומלץ לטפל נגד כאבים שכן כיב בקרנית מאד כואב.

לבסוף, כיוון שכל כיב קרנית מלווה במידה מסוימת של דלקת תוך עינית משנית (uveitis) מומלץ לשלב טיפול בטיפות המטפלות בדקת זו (טיפות אטרופין או טיפות מידרמיד המרחיבות את האישון, לפי החלטת הווטרינר המטפל). בכל טיפול בכיב קרנית בכלב או בחתול מומלץ לחבוש לבעל החיים קולר אליזבתני שימנע ממנו לגרד ולהחמיר את כיב הקרנית.

לעיתים, כשכיב הקרנית כבר עמוק מאד ומסכן את שלמות העין, מומלץ על ביצוע הליך ניתוחי שבו מניחים שתל קטן על אזור הכיב השומר על העין ומשפר את ההחלמה. במקרים חמורים ביותר ניתן לבצע השתלת קרנית.

לסיכום,

כיבי קרנית עיניים הם מופע נפוץ בכלבים ובחתולים המחייב בדיקת וטרינר מהירה והתאמת טיפול.

ככל שהכיב יטופל בהקדם סיכויי ההחלמה וחזרת העין למצבה התקין עולים.

0 תגובות

פוסטים אחרונים